Vloggen is de laatste jaren mateloos populair onder jongeren. Bekende vloggers als Enzo Knol en StukTV weten gemakkelijk 400.000 weergaven per vlog te realiseren. Een immens bereik! Is Nederland klaar ook voor zakelijk vloggen? Lees de nieuwste vlogfacts.
Definitie vloggen
Een vlog is een videodagboek. Net als bij een blog vertel je kort wat je hebt meegemaakt of geef je toelichting over een onderwerp dat interessant is voor de kijker. Dit korte videofragment plaats je op je eigen Youtubekanaal.
De laatste vlogfacts
De vlograge breidt zich razendsnel uit en beperkt zich niet enkel tot pubers. Ook bekende Nederlanders zijn aan het vloggen geslagen waaronder Frans Bauer en Gerard Joling en plaatsen dagelijks nieuwe afleveringen. Opmerkelijk is dat Vlogger een officieel beroep lijkt te worden. Zoek maar eens op sites als Indeed en LinkedIn en je ziet dat er werkelijk om vloggers wordt gevraagd.
Waarom zakelijk vloggen? De feiten!
Dat vlogs goed bekeken worden is een feit. Maar er zijn meerdere redenen om te beginnen met je zakelijk vlogs. Lees deze 6 vlogfacts of bekijk 9 voordelen van zakelijk vloggen.
#1: YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine
Dagelijks worden er wereldwijd bijna 5 miljard YouTube video’s gezocht en bekeken. Dit maakt YouTube, op Google Search na, de meest gebruikte zoekmachine. Een goede reden om als er als bedrijf aanwezig te zijn. Bovendien is YouTube onderdeel van Google en worden video’s ook getoond in de zoekmachine zelf. De kans dat jouw vlogs worden gevonden wordt hierdoor groter.
#2 Relatief nog weinig zakelijke vlogs
Weinig bedrijven plaatsen video’s op YouTube. En als ze dat doen, dan zijn dat vaak demo’s, instructies of presentaties van het product of bedrijf. De nadruk ligt voornamelijk op educatie in plaats van korte prikkelende updates. Wil je beginnen met zakelijk vloggen? Mooi, je pakt direct voorsprong op je concurrenten. Wacht niet te lang.
#3: Kijken in plaats van lezen
In plaats van dat je bezoekers een artikel moeten lezen, biedt je hetzelfde onderwerp kort en krachtig als vlog aan. In 2 tot 3 minuten breng je de boodschap boeiend over op je publiek. De kans dat jouw vlog tot het einde wordt bekeken is groter dan dat het artikel tot het einde wordt gelezen. Houd je vlog kort en to-the-point.
#4: Vloggen is emotie
Met een vlog breng je de verteller in beeld. Dit is natuurlijk heel anders dan een geschreven bericht. Een blog is vaak onpersoonlijk. Door te vloggen kan je emotie toevoegen aan je boodschap. Voeg humor toe of maak het zelfs ontroerend. Maar vergeet niet dat je vlog het visitekaartje is van de organisatie. Gebruik daarom formats in de huisstijl die passen bij de organisatie. Dit maakt het vertrouwd en herkenbaar.
#5: Abonnees werven
Maak je interessante en inspirerende vlogs? Dan willen mensen graag op jouw Youtubekanaal abonneren. Hiermee creëer je naast je website een extra communicatiekanaal met je doelgroep. Abonnees van jouw kanaal ontvangen automatisch een e-mailbericht zodra jij een nieuwe vlog hebt geplaatst. Met vlogs weet je bezoekers dus extra aan je te binden.
#6 Plaats je vlogs op je website
Met je eigen zakelijk Youtubekanaal ontstaat een wisselwerking met je website. Vlogs op Youtube verwijzen naar jouw website wat extra bezoek oplevert. Het is ook slim om de vlogs te plaatsen op je eigen website. Dit kan eenvoudig door een stukje code te plaatsen waardoor de video wordt ge-embed. Onderstaande video vertelt je hoe je dit doet.
Overtuigd van vloggen?
Zie jij de voordelen? En wil je ook professioneel aan de slag met zakelijke vlogs? Volg samen met je collega’s de cursus vloggen zakelijk en presenteer jouw bedrijf online.