Sinds 2017 geven wij cursussen ‘zakelijk vloggen’ aan bedrijven. Opvallend is dat bijna de helft zorginstellingen zijn. Van ziekenhuizen tot en met ouderenzorg. En eigenlijk is dat ook niet zo gek, want er zijn voldoende redenen om te vloggen in de zorg. Dit zijn de voornaamste redenen waarom zorginstellingen vlogs inzetten.
1. Cliënten werven
Een zorginstelling zonder cliënten (of patiënten) kan natuurlijk niet. Je wilt daarom laten zien dat jouw thuiszorgorganisatie of ziekenhuis de beste zorg biedt. Dit doe je door te laten zien over welke faciliteiten de organisatie beschikt en de goede zorg die wordt geboden. In plaats van een lap tekst of een ‘afstandelijke’ voorlichtingsvideo, laat je de eigen zorgmedewerkers aan het woord. Zo kunnen toekomstige cliënten direct kennismaken met de mensen die er werken. Wel zo persoonlijk!
2. Intern kennisdelen
Zorginstellingen verlenen zorg vaak op verschillende locaties. Elke dag wordt er nieuwe kennis opgedaan of ontstaan er leuke weetjes die je wilt delen met jouw collega’s. Door kennis met elkaar te delen via vlogs, kun je op een leuke en toegankelijke manier informatie binnen de organisatie verspreiden. Omdat deze manier van ‘vloggen in de zorg’ gaat om interne communicatie, vaak vertrouwelijk, is het wel verstandig om deze vlogs via het eigen intranet te delen en niet op het publieke YouTube.
3. Media en naamsbekendheid
De zorg wordt door de media geregeld onder de loep genomen. Bij incidenten kan jouw instelling worden genoemd zonder dat je invloed hebt op het bericht. Denk bijvoorbeeld maar aan het ‘corona-virus’. Verschillende zorginstellingen worden eenzijdig benoemd en er kan dan een beeld ontstaan over jouw instelling waarvan jij vindt dat die niet geheel terecht of volledig is. Je wilt dan graag laten zien hoe jouw zorginstelling met bepaalde situaties omgaat en wat jullie ervan vinden. Gewoon transparant, helder en persoonlijk. Laat daarom iemand uit jouw organisatie met een vlog vertellen hoe jullie over bepaalde situaties denken. Daarmee laat je jullie expertise zien en voorkom je schending van de goede naam.
4. Nieuwe medewerkers werven
Elke zorgbedrijf is op zoek naar nieuwe gekwalificeerde zorgmedewerkers. En omdat goed personeel schaars is en genoeg te kiezen heeft, wil je jouw zorginstelling van de beste kant laten zien. Welke collega’s werken er? En hoe leuk is het om juist voor jouw organisatie te werken? Door jouw vlogs vindbaar te maken op ‘werken in de zorg’ of ‘vloggen in de zorg’ bereik je heel gemakkelijk jouw doelgroep. Want juist zorgmedewerkers zijn heel nieuwsgierig om te weten hoe het er bij jullie aan toe gaat. Zoek je nieuwe medewerkers? Dan is een vlog eigenlijk noodzakelijk.
5. Vragen beantwoorden
Het is niet ondenkbaar dat jullie dagelijks worden gebeld of gemaild met vragen over zorgzaken. In plaats van een saaie lijst van veelgestelde vragen (FAQ’s) op de website is het veel leuker en persoonlijker om bepaalde vragen door een medewerker te laten beantwoorden. Het voordeel is dat je ook het antwoord visueel kan ondersteunen. Op deze manier breng je jouw organisatie op een positieve manier in beeld, help je mensen aan een antwoord en verlicht je mogelijk de werklast bij de receptie.
Hoe te vloggen in de zorg?
Nu je de redenen weet om te vloggen in de zorg, wil je waarschijnlijk weten hoe je dat dan doet. Want met alleen door een smartphone of camera vast te houden ben je er nog niet. Je wilt weten hoe je het verhaal op een logische en begrijpelijke vertelt, hoe je omgaat met beeld en geluid en hoe je uiteindelijk de vlog monteert waardoor het er toch professioneel uitziet. Hiervoor kun je bij ons een cursus zakelijk vloggen volgen. Daarbij staan wij nadrukkelijk stil bij het doel van de vlog, de boodschap en wat het teweeg moet brengen bij de kijkers. Meer weten? Vraag vrijblijvend om de offerte ‘cursus zakelijk vloggen’.
VlogStudio heeft o.a. cursussen gegeven aan de volgende zorginstellingen: Velthuis Kliniek, Vivenz, Siza, RespectZorg, PuurZuid, Mooi Welzijn, GGD Brabant Zuidoost, ArboAnders, Amsta, Elkerliek Ziekenhuis.