Je wilt voor je organisatie een zakelijk vlog gaan maken? Leuk, maar ook best spannend want je kunt je niet meer verschuilen achter een paar regels tekst zoals bij een blog. Je komt breeduit in beeld en dat voelt best kwetsbaar. Zeker als je bedenkt dat je ook de organisatie vertegenwoordigt. Je wilt het dus zo goed mogelijk doen. We helpen je met deze 5 tips voor zakelijk vloggen.
5 Tips voor zakelijk vloggen
Tip 1: Bereid je voor
Net als bij het schrijven van een blog, dien je je voor te bereiden. Je moet vooraf weten wat je gaat vertellen en aan wie. Kortom, je moet weten wat de essentie is van je boodschap is en hoe je dat helder overbrengt.
Net als bij een blog heb je een introductie, een middenstuk en een eind wat vaak een conclusie of samenvatting is. Bereid je voor door vooraf al een kort script op te stellen. Dus, wat is het probleem of centraal onderwerp, hoe ga je dit probleem oplossen en wat is je aanbeveling aan het eind. Vind je het lastig om dit allemaal te onthouden tijdens je vlog? Maak gebruik van autocue software. Deze zijn beschikbaar voor tablets. Zoek op “autocue” in de Google Playstore of Apple Store.
Tip 2: Uitstraling
Met je vlog ben je het visitekaartje van je bedrijf. Zorg er voor dat je de uitstraling van de organisatie in dezelfde tone of voice overbrengt. Let hierbij ook op je kledingkeuze. Past dit bij de merkidentiteit van de organisatie? Ook niet onbelangrijk is je taalgebruik en de kwaliteit van de inhoud. Al deze elementen moeten in lijn zijn met de uitstraling van de organisatie.
Tip 3: houd het kort en bondig
Probeer je vlog zo kort als mogelijk te houden. Natuurlijk is dit afhankelijk van het onderwerp. Het ene onderwerp verdient meer verdieping dan het andere. Zakelijke kijkers nemen meestal niet de tijd om een video minutenlang te bekijken. Ze willen hun informatie zo snel mogelijk. Voor hun is het geen vermaak, maar gewoon… werk. Beperk je video’s tot ca. 3 minuten. Je kunt beter 10 video’s van 3 minuten hebben met een afgebakend onderwerp, dan 1 video van 30 minuten waarbij het niet helder is welke onderwerpen worden besproken. Geef je vlog een pakkende en verklarende titel. Zo weet de kijker precies waar hij de komende paar minuten naar gaat kijken.
Tip 4: Kwaliteit van beeld en geluid
Ook bij privé vloggen zie je verschillen in de kwaliteit van de opnamen. Startende vloggers gebruiken hun mobiele telefoon, staan op rumoerige plekken en tegen de zon in. Niet bevorderlijk voor het kijkplezier. Als zakelijk vlogger kan je je dit natuurlijk niet permitteren. Je wil professioneel overkomen. Zorg daarom voor het juiste gereedschap. Een goede camera en audioapparatuur is dan een must. Wil je dit materiaal nog even niet aanschaffen? Dan biedt VlogStudio uitkomst.
Tip 5: Je video vindbaar plaatsen
Nadat de vlog is opgenomen, plaats je het op bijvoorbeeld YouTube. Open een account bij YouTube als je dit nog niet hebt gedaan. Over het het aankleden van je YouTube pagina kom ik in een later artikel terug. Maak een afspeellijst aan. Hierdoor kan je verschillende vlogs clusteren op onderwerp. Vervolgens upload je je video. Geef het een verklarende titel met zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt. Vergeet niet in het omschrijvingsveld een duidelijke toelichting geven op je vlog. Zo weten je kijkers het onderwerp van de vlog. Voor een betere vindbaarheid van je video’s gebruik je de SEO richtlijnen van YouTube.
Tot slot
Wanneer je de bovenstaande vijf tips in je achterhoofd houdt, is de kans groot dat je een hele nette zakelijke vlog krijgt. Wil je alvast wat inspiratie? Achema is in februari 2016 begonnen met het maken van vlog onder de naam Vlogmea. Zij geven hiermee verslag van de midwinter marathon.
Vlogmea Midwinter marathon
Achema laat zien hoe zij om gaan met zakelijk vloggen. Het evenement Midwinter Marathon staat centraal.