Een gave vlog zonder kijkers is als een Jostiband zonder Vader Abraham. Een beetje jammer dus. Om dit soort teleurstellingen te voorkomen zijn er meerdere manieren om je vlog te promoten. Te beginnen met SEO voor YouTube. Gebruik de onderstaande stappen van SEO vloggen om je video optimaal vindbaar te maken.
Stap 1: Kies geschikte zoekwoorden voor YouTube en Google
Google is eigenaar van YouTube. Dit betekent dat video’s op YouTube ook in de zoekresultaten van Google worden getoond. Om te zorgen dat jouw vlog in Google zichtbaar wordt, kies je zoekwoorden die iets laten zien of demonstreren, bijvoorbeeld: Hoe bak je een ei? Logisch, want iets laten zien of demonstreren gaat nu eenmaal beter in een video.
Om geschikte zoekwoorden te vinden gebruik je Google KeywordPlanner. Alleen zoekwoorden waarop minimaal 3.000 keer per maand wordt gezocht, zijn voor Google interessant om video’s van te tonen in de zoekresultaten.
Ook al worden je vlogs misschien niet in Google getoond, ze zijn natuurlijk wel vindbaar op YouTube. Gebruik hiervoor zoekwoorden die zo specifiek mogelijk vertellen wat je in je vlog toont. Test deze woorden vooraf op YouTube. Is er te veel concurrentie op dat ene zoekwoord? Kies dan een andere.
Stap 2: Zorg voor een optimale kwaliteit van je vlog
Net als met blogs, bepaalt de inhoud van je vlog of het goed bekeken wordt. Boeiende vlogs krijgen reacties, worden gedeeld en leveren abonnees op. Als beloning op deze interactie wordt je video hoger geplaatst in de zoekresultaten.
Let ook op de kwaliteit van audio en video. Is het geluid onverstaanbaar of de belichting slecht, dan zullen kijkers vroegtijdig afhaken. Een (professionele) videocamera, microfoon of een studio zorgen voor een optimalisatie kwaliteit. Onderstaande video geeft uitleg (Engels).
Stap 3: Upload je vlog met SEO voor YouTube in je achterhoofd
De inhoud klopt, de kwaliteit is goed en je hebt de juiste zoekwoorden verzameld. Tijd om je vlog te uploaden. Houd rekening met de onderstaande SEO tips.
Bestandsnaam van de video
Geef je vlog een relevante en concrete bestandsnaam. Bijvoorbeeld: tips-video-marketing.mp4. Maak gebruik van de zoekwoorden uit stap 1.
Titel van de video
Zorg dat de titel van de video uit minimaal 5 woorden bestaat. Hierdoor wordt het mogelijk om meerdere relevante zoekwoorden op te nemen. Schrijf de titel pakkend en zet de meest belangrijke zoekwoorden vooraan. Als voorbeeld: “Tips voor video marketing. Zo doe je dat!“.
Beschrijving van de video
De beschrijving van de video is zeer belangrijk. Omdat Google en YouTube niet kunnen “luisteren” naar je video, zal je dit helder moeten beschrijven. Gebruik hiervoor de zoekwoorden die je hebt verzameld in stap 1 en schrijf hiermee een tekst van ca. 250 woorden. Zet de belangrijkste zoekwoorden zoveel mogelijk vooraan. Verwerk de relevante zoekwoorden 3 tot 4 keer in de tekst.
Tags van de video
De tags zijn niet heel bepalend voor de vindbaarheid van de video, maar ze helpen wel. Je bepaalt zelf welke tags je schrijft. Je hoeft dus niet te kiezen uit voorgedefinieerde tags. Houd de tags kort en verwerk ook hier je relevante zoekwoorden.
Klaar! Het is nu tijd om je video te uploaden. Voor extra tips kijk je op de helppagina van YouTube.
Promoot je vlog
Je vlog staat live op YouTube. Het is nu de kunst om vindbaar te worden in Google en YouTube. Lastig alleen is dat video’s met veel weergaven in aanmerking komen om goed gevonden te worden. In het begin zal je dus op een andere manier aan je kijkers moeten komen. Tijd om je vlog te promoten.
Uiteraard plaats je je vlog op je eigen website via een link of je embed de video. Hiermee creëer je alvast een ingang naar je vlog. Gebruik ook social media om je video te promoten. Een leuke in interessante video gaat al snel viral en zorgt voor veel weergaven. Tot slot, kun je nog sites van derden gebruiken als Quora om je video te promoten. Maar ook je video opnemen in je nieuwsbrief levert extra kijkers op.
Hulp nodig bij SEO voor YouTube?
Wil je professioneel hulp bij het opzetten en promoten van je zakelijke vlog? Neem contact op met contentmarketing bureau Netrespons. Voor het opnemen van zakelijk vlogs kan je gebruik maken van de studio van VlogStudio. Neem contact op.